
🛥️ Dette innlegget er en detaljert beskrivelse som med tiden vil bli tilgjengelig kun for abonnenter. Denne artikkelen er en del av Voksenlappen-konseptet.
Innlegget inneholder linker til eksterne parter. Innlegget er ikke sponset.
I denne videoen på YouTube nevner jeg denne guiden - og det vil komme flere slike guider i framtiden som kombinerer innholdet på YouTube og disse innleggene.
Husk å følg med begge steder!
Start med å fyre i gang motoren i ferskvann til den er blitt god og varm 🔥. Bruk spylemuffe eller sett undervannshuset i en stor bøtte ferskvann 💦.
Gi deretter motoren litt smøreolje (med sprayflaske) gjennom luftfilteret mens motoren går. Gjerne til den stopper av seg selv. Det som er viktig med denne jobben er at veivlagrene får rikelig med olje mens motoren står lagret. Dette smører da samtidig også stemplene.

Stopp motoren og ta ut pluggene. Rens dem for sot og sett dem tilbake. Personlig skifter jeg plugger ved oppstart hver vår da jeg liker ferske plugger. Husk å kjøpe riktig type!
🛢️ Bytt giroljen i undervannshuset. Hvis oljen er grå, betyr det at det er vann i oljen. Det er et tegn på at oljen må skiftes, og at undervannshuset bør trykktestes for å finne vannlekkasjen. Ikke stram til for hardt på skruene, da ødelegger du pakninger og gjør det vanskelig og få opp igjen.

🔧 Hvordan bytte olje på undervannshus? 🪛
Finn en gammel isboks eller lignende og sett under motoren. Sørg for at den står i nedre posisjon. På undervannshuset finner du 2 skruer, en tappeskrue i bunn og en lufteskrue i toppen.
Åpne skruen i bunn og oljen vil sakte starte og piple/dryppe ut.
Åpne skruen i topp for å slippe til luft og oljen renner ut. La den renne seg helt ferdig (gå å ta deg en kopp kaffe i mens).
Rens godt opp, tørk skruer, undervannshus osv. Inspiser oljen og se om det er noe galt (vann i den/gråfarge?).
Sett pumpen på flaska og skru til i det nederste tappehullet.
Pump olje inn i girkassen fram til den kommer ut av det øverste hullet. Med litt press på pumpa skrur du til skruen på topp for å stoppe oljen fra å renne ut igjen.
Koble fra pumpen i bunn og (relativt, for å unngå søl) raskt så setter du inn skruen igjen her.
Gratulerer, du har skiftet olje på girkassen på motoren!


Bruk feit smørespray eller fast fett på bevegelige deler. Ikke bruk 556, WD-40 eller andre rustløsende oljer. Den renner bort og etterlater metallet rent og klart til rusten.
Sjekk alle reimer, at de ikke er sprukne, har rifter eller er for slakke. Tørre reimer vil også lage en sjenerende lyd. På 4-taktsmotor er det viktig å sjekke registerreimen for skader eller slakk.
Gratulerer! Du har gjennomført service og motoren din er klar for vinterlagring!